Laman

Senin, 31 Mei 2010

MEMBINA MUKMIN SEJATI

(1.) Tidak salah mencari kekayaan dan kesenangan yang halal, banyak pun tidak mengapa tetapi hendaklah takut dengan Tuhan karena ia selalu saja menjadikan kita sombong dan melalaikan kita.

(2.) Janganlah kita ghairah sangat hendak merebut jabatan pemimpin kerana ia adalah amanah dan tanggungjawab yang besar. Kalau kita diberikan juga jabatan itu tanpa kita minta, sedangkan kita mampu, tidak salah pula kita terima tetapi kenalah kita takut dengan Tuhan.

(3.) Fitrah yang murni ia tidak membohongi kita. Ia selalu saja boleh menerima kebenaran tetapi yang menghalangnya adalah nafsu dan syaitan.

(4.) Hendaklah kita membuang sungguh-sungguh sifat tamak karena dengan sifat itulah kita cinta dengan dunia. Apabila kita cinta dengan dunia, kita tidak rasa cukup dengan apa yang ada, sifat tamak dan sifat bakhil datang, akhirnya ia menjadi rebutan. Di sinilah rahsia hilangnya ukhuwah dan sebab timbulnya perpecahan. Hendaklah kita buang sungguh-sungguh.

(5.) Orang yang tamak tidak akan terasa lagi besarnya nikmat Tuhan. Yang ada, dia seolah-olah tidak nampak lagi apa yang dia ada. Benda yang tiada itulah yang menjadi fikiran dan ingatannya. Sebab itu orang yang tamak selalu saja susahkan apa yang tiada.

(6.) Orang mukmin yang sejati itu walaupun dia tidak menolak nikmat dunia, tetapi nikmat itu dia tidak jadikan rebutan. Dia boleh bertolak ansur dengan orang lain.

(7.) Salah satu daripada yang boleh membawa pecah belahnya orang Islam kerana cintakan dunia, maka berebutlah mereka untuk mendapatkannya dengan itu terjadilah perbalahan.

(8.) Di akhir zaman ini, orang selalu memperjuangkan haknya. Kalau tidak dapat bisa jadi masalah. Jarang sekali di akhir zaman ini orang yang berjuang mengorbankan haknya demi keridhoan Allah dan khidmat untuk masyarakat.

(9.) Anggaplah nikmat dunia yang Allah beri itu kita tidak layak menerimanya tetapi Allah Taala beri untuk menguji kita apakah kita boleh bersyukur padaNya.

(10.) Sepatutnya orang mukmin itu makin bertambah nikmat, makin bertambah risau kerana nikmat yang sedia ada belum boleh bersyukur , kemudian ditambah lagi nikmat. Ini ditakutijuga tidak akan bersyukur.

(11.) Bila rasa bertuhan itu tidak ada, secara otomatis , rasa kehambaan tidak ada. Diwaktu itu kalau kita beribadah pun bukan boleh menghilangkan mazmumah tetapi dia menyuburkan mazmumah. Akhirnya ibadahnya itulah yang menghijab diri dengan Allah Taala.

(12.) Kita beribadah dengan tujuan menyembah Allah yang memang patut disembah. Jangan pula kita beribadah itu untuk menyembah nafsu kita dengan cara membina mazmumah.

(13.) Orang mukmin sejati itu kalaulah menasihat itu bukan satu kewajiban, rasanya hendak meninggalkan saja karena sibuk menasihati diri sendiri.

(14.) Kalau seseorang itu ghairah sangat menasihati orang lain dengan melupakan diri sendiri menunjukkan perjuangannya itu ada kepentingan diri yang tersembunyi.

(15.) Orang mukmin yang sejati itu bukan sahaja sangat menjaga mulut, mata, telinga dan lain-lain anggota lahir, tetapi gerakan hati dan fikiran pun sangat-sangat dijaga kerana ia juga terlibat dengan dosa dan pahala.

(16.) Kalau di dalam jemaah sendiri tidak dapat ditegakkan Islam secara syumul sesuai dengan kuasa yang ada, apa jaminan kita boleh tegakkan Islam secara syumul di dalam negara yang lebih susah lagi.

ILMU DAN PENDIDIKAN

(1.) Kalau orang alim tidak sadar akan kealimannya(tidak mengaku alim) ini petanda baik, tapi kalau orang bodoh tidak sadar akan kebodohannya ia sangat pelik

(2.) Bila guru dan murid tidak kekal kasih sayangnya sampai ke ujung, menunjukkan ia telah dipisahkan oleh cinta dunia.

(3.) Orang yang alim kitab tapi bukan ahli fikir laksana mempunyai emas sebesar tempayan, orang ramai tidak dapat manfaat dari emas tersebut.

(4.) Untuk menjadi alim mudah, tapi untuk menjadi hakim susah, hakim itu didapati oleh orang alim yang bertaqwa.

(5.) Buah ilmu ialah amal ibadah, buah amal adalah akhlak mulia, buah akhlak ialah Ulfah(ramah mesra).

(6.) Mengetahui itu dengan akal, dan mengenal itu dengan hati, sebab itu orang yang kenal Allah akan takut Allah, orang yang tahu dengan Allah dia tidak rasa takut dengan Allah.

(7.) Asam garam, pahit maung di dalam hidup itu, itulah dia pengetahuan tanpa berguru tanpa universiti tanpa degree.

(8.) Orang yang berakal tanpa agama adalah sesat, orang yang beragama tanpa akal adalah beku. Kahwinkanlah antara akal dan agama, maka akan lahirlah hikmah.

(9.) Jadikanlah apa yang dilihat oleh mata itu untuk kita berfikir. Dari berfikir itu itu rasakan dalam hati kebesaran penciptaNya.

(10.) Untuk mendapat ilmu susah. Bila dapat, mengamalkannya lagi susah. Yang paling susah setelah beramal bagaimana untuk menjaga amal jangan sampai kedatangan ujub, ria, sum'ah dan lain-lainnya tapi segala-galanya akan jadi mudah bila Allah pimpin kita.


APA YANG HARUS KITA KATA

1. BILA DI UJI DENGAN KELAPARAN, KETAKUTAN, KEKURANGAN HARTA DAN SEBAGAINYA “AKU DIHUKUM KARENA DOSAKU AKU MEMOHON AMPUN KEPADA-MU YA ALLAH”
.
2. APABILA TUHAN TENTUKAN SESUATU TIDAK SEPERTI YANG KITA MAU, KITA BERKATA “AKU RIDHALAH, ALLAH LEBIH BIJAKSANA DARIKU” KETENTUAN ALLAH LEBIH BAIK DARI KEHENDAKKU.

3. JIKA KITA LIHAT SESEORANG ITU MEMPUNYAI AIB DAN KELEMAHAN KITA BERKATA “KASIHAN ORANG ITU, BERILAH DIA PETUNJUK YA ALLAH”

4. JIKA SAMPAI KEPADA KITA ADA ORANG MENCACI KITA DI ATAS KEBURUKAN KITA, KITA PUN BERKATA “JIKA BENAR APA YANG DIA KATA, AMPUNKANLAH DOSAKU YA ALLAH, BERILAH AKU PETUNJUK JIKA APA YANG DIKATAKANNYA ITU DUSTA, AMPUNKANLAH DOSANYA, BERILAH DIA PETUNJUK”

5. JIKA ADA ORANG MEMUJI KITA DI BELAKANG ATAU DI HADAPAN KITA, KITA RASA MALU, RASA BERDOSA MERASA TERSIKSA JIWA , KITA TIDAK TIDUR MALAM DIBUATNYA, KITA BENCI DENGAN KATA-KATA ITU

Tidak ada komentar:

Posting Komentar